Lille spejl på væggen der…

Artikel bragt i Berlingske Business

7 ud af 10 akademikere i det offentlige har et ønskejob – ofte lidt til deres egen overraskelse. For som unge studerende har de svært ved at forestille sig et job i det offentlige.

Det er en gammel sandhed, at ægte skønhed kommer inde fra. Men det er alligevel de færreste af os, der ikke også gør os umage med det ydre, når vi gerne vil gøre et godt indtryk. Vi tager pænt tøj på og tjekker lige, at vi kan stå ved det, vi ser i spejlet.

Og sådan må en moderne arbejdsplads også tænke, når der skal inviteres nye medarbejdere ind. Det gælder også i det offentlige. Der bliver rift om medarbejderne fremover. Så vi må spørge os selv, hvad det er for et billede, vi forsøger at lokke med?

Jeg var for nylig med i en paneldebat om statens omdømme. Et vigtigt spørgsmål i en tid, hvor rekrutteringsudfordringen venter lige rundt om hjørnet. Diskussionen tog udgangspunkt i en ny undersøgelse om attraktive akademikerarbejdspladser i det offentlige. Hele 7 ud af 10 fortæller, at de har et ønskejob. Men mange fortæller også, at de nærmest startede i deres første job i det offentlige med helt ”sort skærm” – uden nogen viden om eller forventning til deres nye job. Heldigvis bliver forholdet hurtigt varmt, når først de lærer os – og vores indre skønhed – at kende.

Udfordringen er altså dem uden for det offentlige: De ved i bedste fald ikke rigtig noget om, hvad det vil sige at være offentligt ansat. I værste fald bærer de – baseret på vores lidt blege ydre – rundt på en række forældede myter om, at der er støvet og kedeligt.

Vi har med andre ord et problem. Det er ikke indholdet men nærmere omdømmet, der halter. Der skal i dag noget ekstraordinært til for at fange nogens opmærksomhed. Jeg tvivler desværre på, at de unge iler til tasterne for at skrive ansøgninger, når de læser et opslag, der søger en ”fuldmægtig til sagsbehandling i centraladministrationen”.

Måske har det været en sovepude, at vi nu i nogle år har modtaget store ansøgerbunker, når vi slog job op. Men det er på tide, at vi begynder at bekymre os om vores ydre. Og det er altså ikke nok bare at placere et billede af nogle friske unge mennesker ovenover en tekst, der emmer af kancellisprog, forældede titler og opgavebeskrivelser.

Vi skal helt konkret have fortalt om de mange daglige udfordringer, det faglige miljø og de gode udviklingsmuligheder. Og det skal gøres, så vi får sat et menneskeligt ansigt på det offentlige. Det er i mine øjne lederen, der skal være dynamoen bag det. Men hvor mange ledere går i dag forrest og prioriterer den indsats? Jeg mener, vi kan gøre det bedre.

I kan evt. afprøve et simpelt trick, inden I sender det næste jobopslag ud. Hold det op foran det nærmeste unge menneske, I møder – eller jeres nabo. Måske vil reaktionen være en øjenåbner? Spejlbilleder har det jo med at afsløre ydre sandheder.